Wnioski pokongresowe
II Kongres Bibliotek Szkół Wyższych, Poznań 18-20 czerwca 2024 r.
- Należy rozważyć podjęcie działań w kierunku konsolidacji środowiska bibliotecznego wokół kwestii edukacji kadry oraz zmianę podejścia do kształcenia bibliotekarzy bibliotek naukowych. Ośrodki kształcące powinny w większym stopniu nadążać za zmianami w naszym zawodzie, dlatego warto rozważyć włączenie się w szerszym zakresie bibliotek akademickich w proces kształcenia.
- W związku z powyższym ważne wydaje się pozyskanie większego wsparcia od władz uczelnianych w przedmiocie prowadzenia procesu dydaktycznego, jak również wypracowanie wspólnego programu nauczania dla przyszłej wykwalifikowanej kadry zawodowej.
- Istotne znaczenie ma koordynacja działań bibliotekarzy propagujących i wspierających działania na rzecz otwartej nauki przy zapewnieniu jednoczesnego rozwoju kadry ekspertów w tym obszarze oraz wypracowaniu rozwiązań systemowych w tym zakresie.
- Należy kontynuować lobbowanie w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zwiększenia dofinansowania zakupu baz danych i e-zasobów oraz wywierać naciski w kwestii powołania zespołu doradczego, który analizowałby, opiniował i oceniał wnioski ICM UW. Warto podjąć także dyskusję na temat tworzenia mikrokonsorcjów bibliotecznych.
- Zasadnym i pożądanym jest zapewnienie funkcjonowania katalogu centralnego działającego w oparciu o zasady interoperacyjności (dającego możliwość jego zasilania, jak również pobierania danych), dostępnego dla bibliotek niezależnie od posiadanego przez nie oprogramowania i systemu bibliotecznego, stosującego formaty otwarte. Jest to niezbędne ze względu na konieczność współtworzenia pełnej i rzetelnej informacji o krajowym zasobie bibliotecznym.
- Konieczne jest dopasowywanie się bibliotek i ich pracowników do zachodzących nieustannie zmian, bycie responsywnym i elastycznym tak, by jak najlepiej odpowiadać na aktualne potrzeby otoczenia oraz użytkowników.
Opracownie:
dr inż. Scholastyka Baran – Biblioteka Uniwersytecka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Artur Podsiadły – Biblioteka Uniwersytecka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Agnieszka Rybarczyk – Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu